משבר ההסעות של ילדי החינוך המיוחד בנתניה הולך ומחריף ולהורים נמאס לספוג. הסעות שלא מגיעות לאסוף ילדים שממתינים מחוץ לבית משעת בוקר מוקדמת, דחיסת כמות כפולה של ילדים להסעה אחת שמותירה את הילדים לבד עם הנהג בכל עצירה, איחורים וביטולים תדירים שלא מאפשרים להורים לקיים שיגרת עבודה, יחס משפיל מנהגים ומעובדי מחלקת ההסעים. "בשביל לחסוך כסף, צמצמו את מספר הרכבים ועכשיו הרכבים שעובדים עושים מסלול כפול. דוחסים את הילדים שלנו כמו סרדינים בהסעה עם מלווה אחת, כך שבכל עצירה הם נותרים לבד עם הנהג, וזה אם היה לנו מזל וההסעה לא הבריזה."

עשרות פניות של הורים לילדים בחינוך המיוחד בנתניה למערכת "אורנה חושפת" חושפות תמונת מצב כאוטית של מחלקת ההסעים בעיריית נתניה. לאחר שנשלחו כ 100 מלוות הסעים לחל"ת בערב ראש השנה, ונעשו שינויים במסלולי ההסעה בעקבות צמצום מספר הרכבים, אשר חיברו מספר הסעות למסגרות שונות לרכב הסעה אחד, נוצר הרושם כי מחלקת ההסעות מתקשה לעמוד באתגר.
הילדים נדרשים לצאת לכביש הראשי
על אף הוראת החוק המחייבת את העירייה לאסוף את ילדי החינוך המיוחד הזכאים להסעה מביתם, נדרשו הורים רבים לדאוג לכך שילדיהם ימתינו להסעה על כביש ראשי בו חולפת ההסעה בכדי שתאסוף אותם. "לא מספיק שבגלל שהאריכו את המסלול בגלל שצמצמו ברכבים, ודורשים מאיתנו שהילד יהיה מוכן כבר ב 06:20 להסעה, עכשיו גם זה לא מספיק יעיל להם והם מצפים שהילדים ימתינו להם כל כביש ראשי? איפה נשמע דבר כזה שילד עם צרכים מיוחדים ממתין בכביש ראשי?"
איחורים וביטולים ללא התראה
אמא לילד בחינוך המיוחד: "יש לי ילד בגן חינוך מיוחד שמתחילת השנה יש בעיות עם ההסעה שלנו. בהתחלה לא הייתה הסעה ומלווה ואנחנו כל בוקר לקחנו והחזרנו עם הרכב הפרטי/אוטבוס. אח"כ הסעה עם קו הזוי ביותר של מעל שעה וחצי נסיעה בתוך העיר! ועכשיו הסעה שאוספת אותו רק אחרי 8 בבוקר!
אני סייעת בגני ערייה, ולא יכול להיות שבגלל השעה המאוחרת שאוספים את הילד שלי אני לא אוכל לעבוד בגני הילדים
והכיי אבסורד שלטענתם זה בסדר זה על פי החוזה!"
אם נוספת ספרה: "הבת שלי לומדת בכיתה קטנה בבית הספר.חשבנו שהבאלאגן של ההסעות בתחילת השנה כבר מאחורינו, אז חשבנו. מילא האיחורים של חברת בון תור בבוקר ובצהרים (המלווה תמיד עומדת בזמנים) אבל השבוע שוב! בפעם השנייה מאז שחזרנו מחופשת סוכות שההסעה פשוט לא הגיעה בצהריים. ואין עם מי לדבר, לא עם הנציגה של החברה, לא עם דרור (סינן) ממחלקת הסעות, ומר עידו ממחלקת הסעות פשוט ניתק את הטלפון והתעלם מההודעות!
לא מובן לי המצב הזה. אין עם מי לדבר?
לאף אחד לא איכפת? אין הנהלה אחראית שם בעירייה?"
אם לילד בחינוך המיוחד אף הוסיפה: "כל יום אומרים לבן שלי להיות מוכן כבר בשש וחצי בבוקר ואז מאחרים. לא מודיעים כלום , גם לא המלווה! העיקר להגיד שיהיה מוכן מתי שנגיע נגיע."
"למחיר הזול יש מחיר כבד שאותו אנחנו והילדים משלמים"
גם בקווים של ילדים המרותקים לכסאות גלגלים טענות קשות של הורים: "הטענה העיקרית שלנו היא שעיריית נתניה לא טרחה מעולם לשאול ההורים לגבי שביעות רצון מחברת ההסעות ובכלל מכל מערך ההסעים. 13 שנים נסענו ללא בעיה , וללא תקלה, עם רמת שירות רגישה לצרכינו ולצרכי הילדים , בהן זכינו ליחס ושירות איכותי ומסור מעין כמותו.
אבל כשעיריית נתניה בנתה את המכרז השנה, לא היה שום סעיף של שביעות רצון.
הדבר היחידי שעניין אותם זה למצוא מחיר זול. ולמחיר הזול יש מחיר כבד שאותו אנחנו והילדים משלמים היום עם רמת שירות נמוכה, עם חוסר רגישות והבנה בסיסית מה צריך להתקיים בהסעה עם ילדים רגישים שהינם החוליה הכי חלשה.
למשל נהג עם תודעת שירות נמוכה ,שיוצר אוירה עכורה, ולא מוכן לקבל הערה או ביקורת מאיתנו או מהסייעת. התנהלות שמחלקת הסעים לא איפשרה ובצדק בשנים קודמות.
ואם זה בעיית המעלונים הצרים והקצרים שלטענת מחלקת ההסעים עומדים בתקן, שלא מאפשרים לנהג לעמוד ביחד עם כסא הגלגלים בזמן ההרמה. ומסתבר בדיעבד שרק בחברת הסעות הקודמת יש רק מעלונים רחבים וארוכים שמאפשר עליה וירידה בטוחה. אז סתמו לנו את הפה כי שזה בתקן, אבל המחיר הוא שאנחנו חוששים ממש לתקלה בזמן עליה או ירידה מהמעלון."
עוד הוסיפו ההורים: "אמנם העיריה קיבלה משהו זול אבל הרבה פחות שווה, ואנחנו אלה שמשלמים את המחיר."מתחילת אוגוסט אנחנו מנסים לקבוע פגישה בעירייה לגבי הנושא הזה, כולל בשבוע האחרון שפנינו לאורנה פרץ מפניות הציבור, ביקשנו להיפגש בהקדם על מנת לשטוח את טענתנו כלפי העיריה על העניין. העירייה מתעלמת מאיתנו ולא מוכנה אפילו להקשיב, למעט פגישה ספציפית על יחס הנהג אותה הצלחנו לקיים דרור ועידו, ללא הואיל, אבל לפחות הקשיבו לנו."
אוירה אלימה ועכורה בנסיעה ויחס משפיל ממנהלי מחלקת ההסעים
על אף האיחורים, הביטולים ושאר הליקויים בתפקוד מערך ההסעים, מתארים ההורים אווירה עכורה ואלימה בהסעות, לצד יחס משפיל מצד מנהלי המחלקה. נוסיף ונציין כי ממידע שהגיע למערכת האתר, גם מנהלת מנהל חינוך היוצאת, טובה דולב, הודיעה עוד בתחילת השנה למנכ"ל העירייה, כי לאור העובדה שהערותיה והנחיותיה למחלקת ההסעים זוכים להתעלמות ממנהל המחלקה, תוך גיבוי מלא שמקבל דרור ממנכ"ל העירייה, היא מסירה אחריותה מכל המתרחש במחלקה.
גם להורים נמאס לספוג ומסרו: "דרור מתנהג כמו ביריון! אתמול באתי למשרדים שאלתי אותו אם הוא פנוי, בזמן שהוא לבד במשרד ולא עונה לשיחות, והוא אומר לי בשבילך לא. אמרתי לו 'הפסדתי יום עבודה כדי לטפל במחדלים שלך', הוא צחק לי בפרצוף ואמר 'נו יופי שהפסדת אחרי מה שעשית לי בפייסבוק, את יכולה ללכת לחפש', חתיכת חוצפן, הוא עושה קומבינות ומצרף כמה שיותר ילדים לכל רכב, לא אכפת לו גנים או בתי ספר העיקר לחסוך בקווים. צריך לעשות משהו בהקדם."
כאמור, קבוצה של עשרות הורים של ילדי החינוך המיוחד התאחדו יחד, מתוך כוונה להילחם יחד לפתרון הבעיות בחינוך המיוחד.
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "כל מקרה של אי הגעת הסעה, איחורים בהסעות מטופל נקודתית, מול ההורה, חברות ההסעות ומלווה ההיסעים.
מערך ההסעות מסיע 5,000 תלמידים מידי יום ב 650 קווי הסעות גם בחינוך המיוחד והחינוך הרגיל. לגבי הגעת הרכב לכתובת המגורים. אכן ההוראה היא איסוף מבית הילד על פי כתובת המגורים בתעודת הזהות לילדים זכאים. הזכאות נקבעת על פי קריטריונים של לקות, מרחק ממוסד הלימודים, גיל וכיוב'. ילדים שאינם זכאים להסעה ואנו מסיעים אותם על בסיס מקום פנוי כעזרה להורים, אנו מבקשים מההורים להביא את הילד לנקודה בה עובר רכב ההסעות על מנת לא להגדיל את זמן ההסעה ולא להאריך את הדרך לילדים הזכאים. הסעות ללא מלווה קורות כאשר לילדים אין זכאות למלווה אלא רק להסעה. אין הסעה שיוצרת ללא מלווה כאשר ישנה זכאות למלווה לאחד הילדים בהסעה."
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: