תושבים נדהמו לגלות כי מספר הנפשות, על פיהם מחושב חשבון המים, השתנה לרעתם, בחלק גדול מהמקרים משפחות בנות 4-5 נפשות, הפכו לבנות שתי נפשות,עקב כך חשבונות המים נסקו בגין חריגה בשימוש המים; דובר מי נתניה הציע ל"אורנה חושפת" לגשת לייעוץ משפטי לפני פרסום הכתבה.
למערכת "אורנה חושפת" הגיעו לאחרונה תלונות של תושבים, שגילו, כי מספר הנפשות בחשבון המים השתנה ל – 2 נפשות, זאת למרות שלא היה שינוי במספר הנפשות וחלק מהמשפחות הן בנות ארבע וחמש נפשות. עקב ההורדה במספר הנפשות חשבונות הוכפלו בגין צריכה בתעריף כפול.
מ' תושב העיר, סיפר: "החשבונות משולמים אצלי בהוראת קבע, ואני בקושי פותח את החשבונות. כשעברתי על פירוט האשראי ראיתי חיוב של כמעט 600 ש"ח למי נתניה. מבדיקה של האשראי הבנתי שהחיוב הגבוה נמשך תקופה ארוכה. מחשבון קבוע של פחות מ – 200 שקל הגענו לפי שלוש. פתחתי את החשבון ונדהמתי לגלות ש'צמצמו' לי את המשפחה מחמש נפשות לשתי נפשות ושעיקר החיוב הפך לתעריף 2 – תעריף צריכה חריגה. למה הם לא יוצרים קשר לפני שהם מורידים מספר נפשות ומקפיצים את החשבון?"
השיחה של מ' עם שירות הלקוחות של התאגיד, השאירה אותו פעור פה: "נציגת שירות הלקוחות אמרה לי ש'ככה זה' ושכל שנתיים הם מאפסים. שאלתי אותה למה הם לא מתריעים. היא עוד האשימה אותי שלא בדקתי את החשבון. שאלתי מה קורה עם ילדים קטנים שנמצאים בבית עד עכשיו? כולם גדלו בבת אחת? על סמך מה 'איפסו' את מספר הנפשות?, היא פשוט ענתה לי 'כי ככה'".
מבדיקה שערכנו עולה, כי תאגיד מי נתניה מזכה את מי שהבחין בשינוי, רק לאחר מילוי טופס דווח על מספר נפשות , ורק שנה לאחור. מ' שהבחין בשינוי מספר הנפשות לאחר למעלה משנתיים סיפר: "אחרי שפניתי אליהם ביקשו שאשלח להם בפקס צילום תעודת זהות שלי ושל אשתי+ספחים+הצהרה, וגם אז אחרי ששלחתי הסכימו לזכות אותי רק שנה לאחור! מדובר באלפי שקלים שנלקחו ממני בלי סיבה וחלקם הגדול נשאר בקופה של מי נתניה, מטורף לגמרי."
מ' פנה לאחר המקרה לקבוצת הווטסאפ, בבניין בו הוא מתגורר, והציע לשכנים לבדוק את חשבונות המים. בין התגובות שקיבל מהשכנים על התגלית: "תרגיל ידוע, גם לי עשו את זה והתקשרתי לעדכן שוב". שכן נוסף ענה: "גם אצלנו היה לפני שנה וטיפלנו." שכנה אחרת כתבה: "גם אצלנו צמצמו לנו מס' נפשות מארבע לשתיים. עדיין לא ביררנו".
גם ש' תושב נתניה פנה ל"אורנה חושפת" עם טענה דומה: "פתאום אני רואה שהחשבון קפץ לי ביותר מפי שתיים. רוב החשבון היה על צריכה בתעריף 2, שזה תעריף כפול על צריכה חורגת. אחרי שיחה עם 'מי נתניה' הבנתי ששינו לי את מספר הנפשות בבית מארבע נפשות לשתי נפשות בטענה של 'חוסר דווח'. ואני שואל על מה הייתי צריך לדווח? אני גר באותו בית עשרות שנים, אף אחד לא נפטר תודה לאל, אף אחד לא התחתן או עזב את הבית. כל השנים רשמו ארבע נפשות ופתאום 'חסר דווח'?."
גם ש' נדרש למלא את טופס הדווח ולשלוח בפקס בצירוף הצהרה וצילומי תעודת הזהות של בני המשפחה. ש' הוסיף ושאל: "מה קורה עם אלה שלא יודעים שמספר הנפשות זה הבסיס לחישוב? כמה אנשים הזמינו אינסטלטור ושילמו מאות שקלים בחיפוש אחרי נזילה? אני לא מצליח להבין על סמך מה חותכים את מספר הנפשות".
בעקבות תחקיר ב"אורנה חושפת" עולה, כי צמצום מספר הנפשות בחשבונות המים, עליית הצריכה המשפחתית בתעריף 2 והכפלת החשבון נעשה לתושבים רבים נוספים.
ט' תושב נוסף, אשר בדק את חשבונות המים בעקבות פניית מערכת "אורנה חושפת", נדהם אף הוא לגלות כי מזה חודשים ארוכים מספר הנפשות בחשבון המים שלו ירד לשתי נפשות במקום ארבע נפשות. עוד גילה נ' כי על גבי החשבון מופיעה הודעה על כך שמספר הנפשות עודכן לשתיים משום שלפי נתוני מרשם האוכלוסין הם רשומים בכתובת אחרת. ט': " אני גר בבית הזה יותר משש שנים! כך מופיע גם בספח תעודת זהות שלי ושל אשתי. מאיזה מרשם אוכלוסין הם לוקחים פרטים? כי גם בבחירות המקומיות, וגם בבחירות הארציות, ידעו למצוא אותי בכתובת הזאת במרשם האוכלוסין. מה קורה פה?".
גם ש' בדק את חשבון המים שלו בעקבות פניית "אורנה חושפת", ונדהם לגלות שמזה שנתיים משפחתו "צומצמה" מחמש נפשות לשתי נפשות וכי עיקר החיוב עבר לתעריף 2, תעריף צריכה חורגת.
ש' מסר: "אני לא מתכוון לוותר להם. נתחיל מזה שאני דורש החזר על כל השנתיים ובכוונתי, לאחר שיחות עם שכנים, להתארגן על תביעה ייצוגית נגד תאגיד מי נתניה! באיזה זכות הם נכנסים לי לכיס ולוקחים כסף? אני רוצה לראות באיזה מרשם אוכלוסין מופיע שבבית שלי מתגוררות רק שתי נפשות! שיראו לי אותו."
משיחה שערכה "אורנה חושפת" עם שירות הלקוחות של תאגיד 'מי נתניה' עולה כי אכן מצמצמים באופן יזום את מספר הנפשות בחשבונות המים ל2 נפשות, וכי הזיכוי שמקבלים התושבים שהבחינו בשינוי הוא רק שנה לאחור.
נודע, כי תאגיד מי נתניה נחשב לתאגיד רווחי ויעיל. בשנת 2018 העביר התאגיד דיבידנט (רווחים) לקופת עיריית נתניה בסך 35.5 מיליון ש"ח, וסה"כ מיום הקמתו העביר תאגיד מי נתניה אל קופת העירייה בשנים 2004-2018 , 138.4 מיליון ש"ח.
"אורנה חושפת" פנתה לדוברות מי נתניה בשאלה מהו ההיקף הכספי שהתאגיד מזכה תושבים שגילו את צמצום הנפשות בשנה? , מדוע הוא לא מיידע את הצרכנים מראש על הכוונה לצמצם נפשות ושאלות נוספות, אך למעט הייעוץ לגשת לייעוץ משפטי שקיבלנו מהדובר, לא התקבלה תגובה עניינית במידה ויגיב נפרסם תגובתו.
בהעדר תגובת דובר מי נתניה פנתה המערכת לדובר רשות המים, אשר מסר בתגובה: "צריך להיזהר מאוד מפרסום דברים שאינם בדוקים ונכונים ובלבול/הטעיית הצרכנים, ועל כן ארחיב טיפה לטובת ההבנה. תאגידי המים מחויבים לעבוד על פי כללי כמות מוכרת, כללי אמות מידה והוראות שירותיות שקופות ואחידות ועוד, שמטרתן קביעת סטנדרט אחיד, שקוף ואיכותי במתן השירותים השונים לצרכנים. כללי הכמות המוכרת מגדירים בפירוט את אופן הליך שינוי מספר הנפשות לצורך כמות מוכרת. המידע צריך להיות מבוסס נתוני מרשם אוכלוסין ונקבעה הליך סדור להודעות לפני ביצוע הפחתה, ככל שנדרש".
עוד מסר דובר רשות המים, כי" הבנתי ש"מי נתניה" שלחה לכל הצרכנים הביתיים שבתחומה הודעה (כנדרש בכללים) בדבר שינוי אופן איסוף המידע על מספר הנפשות המתגוררות ביחידת דיור לצורך קביעת כמות מוכרת ובכלל זאת, מידע ביחס למספר הנפשות הרשומות כמי שמתגוררות ביחידת בדיור בספרי מי נתניה ולפי נתוני מרשם האוכלוסין. בהעדר מידע מעודכן כלשהו בדבר מס' הנפשות המתגוררות בנכס – מידע היכול להגיע בליווי המסמכים הנדרשים גם מהצרכן עצמו – מופחת מס' הנפשות ל- 2. ככל שמבוצע שינוי כאמור, הדברים חייבים להופיע גם בחשבונות התקופתיים, הכל בהתאם לכללים. כך שהטענה שתאגיד מי נתניה מצמצם ללא התראה וכד' – בגדול אינה נכונה.
דובר רשות המים התייחס לאופן הטיפול בתושבים שחשבונותיהם שונו: "ככל שיש טענה פרטנית של צרכן ספציפי, שנפגע מפעילות תאגיד זה או אחר, נשמח לקבל את תלונתו, בליווי הניירת הרלוונטית, ובלבד שמיצה את הנושא אל מול התאגיד. נושא זה אינו יכול להיות מטופל כללית, וכי כל מקרה חייב להיות מטופל באופן ישיר ע"י התאגיד. והיה וצרכן רוצה לערער או להתלונן על קביעת הספק ו/או על הספק (ושוב – לאחר מיצוי הנושא עם הספק) – הוא יכול לפנות ליחידת פניות הציבור של רשות המים, אשר תבדוק את התלונה ואם התאגיד התנהל על פי הכללים. להלן לינק לדרכי הפניה ליחידת פניות הציבור שלנו, כשההמלצה היא לפנות באמצעות הטופס המקוון הנמצא בלינק:
http://www.water.gov.il/Hebrew/about-reshut-hamaim/The-Authority/Pages/Public-Applications.aspx
לעניין התלונות אודות מענה לא ראוי של המוקדנית, מסר דובר רשות המים: "לגבי סגנון המענה לפניות שהעלית בפנייתך, מבדיקה שערכנו לא הצלחנו לאתר התייחסויות מסוג פסול זה. ככל שהדברים נאמרו בטלפון – אשמח לקבל שם צרכן ומועד השיחה, כדי שנוכל לנסות ולאתרה בהקלטות, ואם הדברים נאמרו פנים אל פנים – נודה להקלטה. קשה לי להאמין שנותן שרות ידבר כך. אך אם ניווכח אחרת – נפעל לשינוי מידי ולמניעת הישנות התופעה".
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: