תושבי נאות גנים נחרדו לגלות כי התכנית להטמנת קווי המתח הגבוה בשל הרחבת כביש 57 בוטלה וכי במקום הטמנה תבוצע העתקת הקווים בסמוך לבתים; דלל בתגובה: "איננו מתכוונים להתייחס לפניותייך. נא לא לפנות אלינו יותר. תודה"
בדרך מקרה, גילו תושבי נאות גנים כי בוצעו שינויים בתכנית להרחבת כביש 57 ובניית מחלף בית יצחק, וכי התכנית המקורית, שאף היא הובאה לידיעתם בדרך מקרה ולא באופן יזום ע"י עיריית נתניה, בה תוכנן להטמין את קווי המתח הגבוה באדמה, שונתה, ובכוונת הגורמים המבצעים לבצע העתקת קווי המתח, במקביל להרחבת הכביש.
עוד נודע לתושבי צפון נאות גנים, כי הרחבת כביש 57 לכוון דרום, אף היא שונתה וכי נתיבי ישראל הרחיבו את השטח המופקע בעוד 10 מטרים לכל אורך הכביש, הרחבה שלא תותיר שטח לחווה החקלאית, ותביא את שולי הכביש ואיתו את קווי המתח הגבוה בסמוך מאוד לבתי התושבים.
בין בתי התושבים לבין כביש 57 וקווי המתח, מפרידים כיום 110-117 מ', בהם העצים הרבים שבחווה החקלאית, וחורשות אקליפטוס גדולות המסוככות על הבתים מפני האבק וזיהום האוויר. אך בנוסף להרחבת הכביש והעתקת קווי המתח, אושרו לכריתה כ 900 עצים בשטח ההרחבה.
תושב השכונה מסר ל"אורנה חושפת" : "גם ככה כואב הלב שהרסו את החווה והולכים לכרות את כל העצים, אבל גם אם נצטרך לעצור את השופלים בגוף שלנו, לא ניתן שקו המתח יתקרב עוד לבתים שלנו. לא ניתן להם לעבוד ונשכב מתחת לגלגלי השופלים. כבלי חשמל מתח גבוה עם הקרנה חזקה, אני ממליץ שיפתחו מחלקה אונקולוגית במקביל! הבריאות שלנו לא הפקר!"
תושב רחוב סירקין, המתגורר מטרים בודדים מהחווה החקלאית מסר: "לא אכפת להם בעירייה מתושבי ותיקים, גם לא סיפרו לנו בזמן התכנית שנוכל להגיש התנגדויות כמו שהגישו בעמק חפר, מורידים לנו את כל העצים ועכשיו רוצים להדביק לנו קווי מתח גבוה? פנינו לקק"ל ולארגונים הירוקים, קק"ל זרקו אותנו לשבור את הראש עם פקיד היערות העירוני שאישר את הכריתה. אנחנו לא מתכוונים לוותר פה, זה הבריאות והחיים שלנו."
בשיחה של תושבת השכונה עם האגרונומית העירונית, נמסר לתושבים כי נותרו להם שבועיים להגשת התנגדויות לכריתת 900 העצים: " היא אמרה לי באופן ברור שהסיכוי שיקבלו את הערעור שלנו נמוך ושיש לנו שבועיים להגיש אחרת אפילו לא ידונו בזה, זה 900 עצים שהיו פה לפנינו! ובמקומם נקבל מתח גבוה על הבית? לא יקרה."
עיריית נתניה עצרה את הלימודים בחווה החקלאית לפני מספר חודשים, ויצאה בפרסומים על חווה חקלאית חדשה שתוקם בעזרת מימון שקיבלה העירייה מנתיבי ישראל, כאמור השטח הקטן שנותר לבניית החווה החדשה צומצם בעוד 10 מטרים לכל אורכו. תושב השכונה: "אחרי שייקחו עוד 10 מטר מהחווה יישאר אולי מקום לביתן של השומר. איפה בדיוק הם מתכוונים לבנות את הכיתות? ואיזה חווה בכלל תישאר?" עוד הוסיף. "אבל הכי חשוב ודחוף להם לעצור את הלימודים בחווה באמצע השנה."
מחברת החשמל נמסר למערכת "אורנה חושפת" כי אכן תבוצע העתקה ולא הטמנה של קווי המתח במקביל לתוואי הכביש החדש. תושבי נאות גנים נערכים להגשת ערעור על כריתת העצים ולמאבק להטמנת קווי המתח הגבוה באדמה.
חברת המועצה, הממונה על איכות הסביבה, ציפי קפל מסרה בתגובה: " לעקור 900 עצים שהם סוג של חומה אקולוגית משמעותית לשכונה 'ותיקים' בעיקר וצמודותיה הגובלות בכביש 57 הסואן ושהתנועה בו גורמת לזיהום אוויר, היא גזירה קשה מאוד לתושבים. אנו חיים בעולם המודע לאסון העולמי של זיהום אוויר ולמשבר אקלים ומעודד נטיעות ככל הניתן. כאן
מדובר בפרויקט לאומי של משרד התחבורה, שיהפוך את צומת בית ליד למחלף ומכאן גם הצורך בהרחבת כביש 57."
עוד הוסיפה קפל: "במהלך ההרחבה יועתקו קווי מתח עליון לכיוון בתי השכונה ותיקים ולכן הייתה פניה ממנהל פרויקט המחלף לפקיד היערות הממשלתי, שהוא המאשר עקירה לפרויקט לאומי רחב היקף מסוג זה. אני מסבירה, שפקיד היערות הארצי 'נותן רישיון עקירה באמצעות פקיד יערות מקומי. לעיר נתניה פקידת יערות שתוביל מתוך תפקידה הליך של התנגדות שיפורסם באתר העירייה והציבור יוכל להתנגד ולערער, לתשומת לב תושבי כל העיר, לא רק השכונה.
אדגיש, שיהיה פיצוי נופי לעקירה. על פי נוהל מדובר ב'עץ תחת עץ'. הנטיעה תתבצע באזור הקרוב לפרויקט, כי זה המתבקש, איני יודעת בשלב זה היכן בדיוק, אך תהייה לכך תכנית מסודרת בתיאום עם האגפים הנדרשים."
סגן ראש העיר, והממונה על התחבורה, אלי דלל, מסר בתגובה לפניית "אורנה חושפת": "איננו מתכוונים להתייחס לפניותייך. נא לא לפנות אלינו יותר. תודה"
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: