תחנת מיחזור פסולת בנין היחידה בעיר נתניה בסכנת סגירה וקבלני השיפוצים מתריעים כי ישפכו את הפסולת ברחובות. קבלן שיפוצים: "מה שיש עכשיו ברחובות ובשדות זה כלום לעומת מה שיהיה אם יסגרו אותה. אף אחד לא ייסע עד חדרה, כל הפסולת תיזרק בעיר" ; חברת המועצה ציפי קפל: "סגירת התחנה משמעותה גזר דין מוות לעוד שטחי טבע פתוחים"
סערה בקרב קבלני שיפוצים בנתניה בעקבות סכנת הסגירה המרחפת מעל תחנת מיחזור פסולת הבנין היחידה בעיר, "חכמון בע"מ". עשרות רבות של קבלני שיפוצים מגיעים מידי חודש אל תחנת המיחזור עם פסולת בנין מאתרי השיפוצים. מפניות של קבלני פסולת למערכת "אורנה חושפת" עולה כי אתר המיחזור "חכמון בע"מ", הוא האתר היחיד בתחומי העיר שמקבל גם כמויות פסולת קטנות. א' קבלן שיפוצים סיפר ל"אורנה חושפת": "זה המקום היחיד שמקבל אותנו. אפשר להגיע לשם עם מכולה או עם שקית והם מקבלים כל מנה, יש הרבה עבודות שיפוץ שיוצאות מהן כמה שקיות בודדות, אז לאן ניקח אותם?"
כמות הפסולת שקולט אתר המיחזור "חכמון בעמ" רק מקבלני שיפוצים ואנשים פרטיים עומדת על כ 100 טון פסולת בנין בחודש, 100 טון פסולת בנין שלדברי הקבלנים תמצא דרכה לרחובות העיר והשטחים הפתוחים מידי חודש באם לא ימצא פיתרון.
ר' קבלן שיפוצים נוסף שפנה למערכת מתריע ממפגעי הסביבה הצפויים במידה והתחנה תיסגר: "מה שיש עכשיו ברחובות ובשדות זה כלום לעומת מה שיהיה אם יסגרו אותה. אף אחד לא יסע עד חדרה, כל הפסולת תיזרק בעיר, אני אומר בצורה ברורה, הפיתרון שנותן לנו חכמון הוא היחידי מבחינתנו. אין אף תחנת מיחזור נוספת, תחנות אחרות הן גם מרוחקות מהעיר וגם לא מקבלות כמויות קטנות." עוד הוסיף מ' "אנחנו נלחמים על כל שקל בפרנסה, יש מלחמה על כל עבודה והרווחים גם כך נמוכים, להוסיף לנו הוצאות שינוע אל מחוץ לעיר לא יעבוד. קבלנים יחפשו מקום פנוי וישפכו איפה שלא רואים."
ע' קבלן שיפוצים מסר: "לא נותנים לעבוד. לזרוק בשטח פתוח זה להסתכן בלהתפס ולחטוף קנס ותיק פלילי. עם חכמון אני קופץ דקה, משלם כמה שקלים וישן בראש שקט. רוצים להפוך אותנו לעבריינים בכח? אני רוצה לעבוד ולפרנס את הילדים שלי בכבוד. מה הם רוצים? שנעבוד בהפסד או שנהיה עבריינים?"
לא רק על תחום השיפוצים תשפיע סגירת התחנה, במידה ותתממש סגירתה תשפיע ישירות על עלויות פינוי ושינוע הפסולת הצפויה מכל הריסות המבנים המתוכננות בפרויקטים הרבים של פינוי בינוי בנתניה. כ 21,000 יחידות דיור מיועדות להריסה ברחבי נתניה בשנים הקרובות לטובת פינוי בינוי, מהם על פי מומחים בתחום, תצא פסולת המוערכת ב 1.7 מיליון טון (כ 1,130,000 משאיות מלאות). כ' יזם פינוי בינוי הסביר על ההשפעה הדרמטית הצפויה בעלות פינוי ההריסות, במידה ויהיה צורך לשנע אל אתרים מחוץ לעיר: "ההבדל בעלות הכספית, בין פינוי הריסה לאתר קרוב לבין פינוי מרוחק הינו הבדל משמעותי ודרמטי מאוד. חלק ניכר ממחיר הפינוי נגזר מעלות השינוע, וככל שנדרש שינוע למרחק גדול יותר כך תופח המחיר באופן ניכר."
עוד הוסיף היזם: "מרחק תחנת הפסולת מאתר ההריסה משפיעה גם על כמות משאיות הפינוי הנדרשות ועמידה בלוחות הזמנים, אם לדוגמא יש צורך בחמש משאיות שעובדות בשרשרת ופורקות את הפסולת תוך עשרים דקות מרגע ההעמסה, הרי שאם יצטרכו להגיע למקום פריקה כפול מהזמן זה ישפיע דרמטית על המחיר, ההיערכות ועל לוחות הזמנים."
חברת "חכמון בע"מ", חברה המתמחה למעלה מ 15 שנים בפינוי, טיפול ומיחזור פסולת בניין, קיבלה לאחר הליך בירוקרטי ומשפטי ארוך, היתר עבודה זמני מעיריית נתניה. החברה הנתנייתית, עוסקת בפינוי פסולת בניין, מיון ומיחזור למעלה מעשרים שנה. לחברה תחנת מיחזור פסולת בניין בסמוך לתחנת רכבת מרכז של העיר – תחנת המיחזור היחידה באזור נתניה. תוקף ההיתר צפוי לפוג ב 8/5/2019, וזאת על אף שהחברה מנהלת מערך הבטחת איכות קפדנית המאושר ע"י מכון התקנים, ולהבדיל מתחנות מעבר פירטיות שאינן מפוקחות, חברת "חכמון בע"מ" עומדת בביקורי פתע של המשרד להגנת הסביבה, וממלאת את כל הסעיפים והדרישות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה ורישוי עסקים, לניהול תחנת מיחזור פסולת.
מנכ"ל החברה, אלוף משנה במיל', חיים מורגס ערך סיור ל"אורנה חושפת" בתחנת המיחזור של החברה. מורגס הסביר: "התחנה פתוחה, ועומדת בביקורי פתע של כל הגורמים. התחנה מגיעה ל 90% מיחזור פסולת בניין, הישג עצום בכל קנה מידה".
עוד הוסבר ל"אורנה חושפת", כי בתחנה עמדת שקילה של המשאיות לפני כניסתן למתחם, עמדת מיון ידני של פסולת והפרדה ידנית של סוגי פסולת- פלסטיק, עץ, בניין, חומרים מסוכנים כגון אסבסט מופרדים ומוחזקים בכלי כיבול ייעודי. לאחר המיון הידני מועברת הפסולת למיון וגריסה ראשוניים, המפרידים בין פסולת לחול. משם מועברת הפסולת לגריסה סופית. החומר הממוחזר נבדק מידי יום לבדיקת איכות החומר ובדיקת הימצאות חומרים מסוכנים בחומר.
חיים: "אנו עושים כל שביכולתנו על מנת להמשיך ולתת שירות בתחום המאוד מאתגר של פסולת בנין, אנו נמצאים בקשר רצוף עם גורמים בכירים בעירייה ומקווים להגיע להבנות וסיכומים בימים הקרובים."
חברת המועצה והממונה על תיק איכות הסביבה, ציפי קפל מסרה בתגובה: " צר לי על כך שתיסגר תחנת המיחזור היחידה בעיר. נתניה בכלל לא הייתה צריכה להגיע למצב כזה, לא בגלל ההווה שלה שנמשכת בו תנופת בניה ושמתקיימים בו המון שיפוצים, גם בגלל שעתיד הבניה בעיר יצטרך אף יותר מתחנה אחת."
עוד הוסיפה קפל: " סגירת התחנה משמעותה גזר דין מוות לעוד שטחי טבע פתוחים, ברובם נסתרים מעין, חורשות ושולי שכונות שיהפכו להרי פסולת ולאתרים פיראטיים. יהיה הפקר ואיש הישר בעיניו יעשה מחוסר ברירה. שיפוצניקים שצריכים לזרוק 'רק' כמה שקים לא ייסעו לאתר חוקי, כי זה פשוט לא ישתלם להם כלכלית. הפסולת הגושית, פסולת הבניין יציפו את נתניה, יזהו קרקעות , יכערו את פני העיר וימתגו אותה כחצר האחורית של השרון. כיו"ר הוועדה לאיכות סביבה אקדיש את הישיבה הקרובה לנושא הפסולת הגושית ואתרי הזבל הפיראטיים, במטרה למצוא פתרון מוסדר, יעיל , חוקי ומוסכם של עיריית נתניה, לטובת העיר, הקבלנים, המשפצים והסביבה בה אנו חיים.."
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: