למרות הקו הלוחמני שמציגה עיריית נתניה לאחר תחילת פיילוט נתיב+2, חשף שר התחבורה סמורטיץ בראיון רדיו ב 90FM, כי משרד התחבורה פנה מספר פעמים לעירייה למציאת פתרונות מבעוד מועד, אולם בעיריית נתניה גררו רגליים "הרשו לעצמם גם לא להיערך בדברים שהם באחריותם"; סגן ראש העיר, הממונה על התחבורה , אלי דלל: "לא נעשו פניות, שמעתי לראשונה על הפיילוט שבוע לפני שהתחיל."
שר התחבורה, בצלאל סמורטיץ אשר התראיין אמש(חמישי) ביומן הצהריים של רדיו 90FM בהנחיית עו"ד אלי אורגד ודוד פורר, האשים את עיריית נתניה והממונה על התחבורה, סגן ראש העיר אלי דלל, על היעדר שיתוף פעולה בפניות משרד התחבורה לעירייה עבור מציאת פתרונות בתחום העיר מבעוד מועד. בין היתר פירט סמורטיץ את בקשת משרד התחבורה להיערכות עם חניוני 'חנה וסע', שינוי וארגון תזמון הרמזורים ופעולות נוספות הנמצאות באחריות העירייה שיכלו להקל על עומסי התנועה ברחבי נתניה לאחר תחילת הפיילוט בכביש 2.
בנוסף מתח סמוטיץ ביקורת קשה על תכנון הבניה בעיר ללא היערכות עם תשתיות תחבורה במקביל.
לשאלת עו"ד אורגד מדוע משרד התחבורה לא עבד בתיאום עם עיריית נתניה, וכיצד הפיילוט הפתיע את העירייה כשהיא לא ערוכה, ענה סמורטיץ "לפני שהחלטנו שאנחנו מבצעים את זה, כולם גררו רגלים, וברגע שהראנו שאנחנו רציניים והולכים למהלך הזה, אז כולם נכנסו עכשיו למו"מ ודיונים הרבה יותר פרודוקטיביים. גם על הפתרונות בתוך נתניה שמצריך שינוי הרמזורים בתוך העיר וזה באחריות של העירייה." עוד הוסיף סמורטיץ כי על אף פניות משרד התחבורה להיערכות מבעוד מועד, לא לקחו אותם ברצינות הגורמים האמונים על התחבורה בעיר "חשבו שלא נלך על זה ולכן הרשו לעצמם גם לא להיערך בדברים שהם באחריותם. ברגע שהם הבינו שאנחנו רציניים הם נכנסו אתנו לדיון. לפני כן, חשבו שאפשר למנוע את זה וגררו רגליים."
גם על עצירת התנועה לכוון נתניה על מחלף איינשטיין שיזמה העירייה אתמול (חמישי), כשהעמידה ניידות פיקוח בסמוך למחלף והשתמשה בפקחים העירוניים להפרעה בסדר התנועה, הפרעה שנמשכה מספר שעות עד להגעת כוחות משטרה שפינו את הפקחים מהדרך, התייחס סמורטיץ " העירייה עשתה פתרון על דעת עצמה כשכסמה את אלו שבאו מכביש החוף ולעלות על מחלף איינשטיין." להבהרה של עו"ד אורגד כי נדרשו שוטרים לפנות את בפקחים מהמחלף הגיב סמורטיץ "מה לעשות? אנחנו מדינת חוק. יכול להיות שזה רעיון טוב אבל צריך לעשות אותו בהסכמות והידברות." סמורטיץ אף סיפר כי נעשה ניסיון של משרד התחבורה לבקש מוויז שלא להפנות רכבים לתוך נתניה ממחלף איינשטיין בשעות הבוקר, אך חברת וויז לא הסכימה לשתף פעולה."
אם לא די בכך, תקף סמורטיץ את תכנון הבנייה והשכונות החדשות בנתניה ללא מתן פתרונות תחבורה ודרכי גישה "נתניה בשנים האחרונות התפתחה מאוד מאוד בתחום הבניה, הקימו הרבה מאוד שכונות חדשות והרבה מאוד מגדלים, ולצערי הרב לא נתנו דעתם לפתרונות תחבורה. לבוא ולגלגל עכשיו את האחריות של הפקקים שנוצרים בנתניה על הנר"ת (נתיב רב תפוסה) זה זלזול באינטיליגנציה של הציבור"
התגובות לדברי שר התחבורה, כפי שנשמעו ביומן הצהריים של 90FM, לא איחרו לבוא בעיקר לאחר הפרסומים הלוחמניים שהציגה עיריית נתניה ימים ספורים לפני תחילת הפיילוט, וביתר שאת לאחר שהתחיל והעיר הפכה נצורה בכל שטחה. "זורעים לנו חול בעיניים" הגיב תושב העיר, ושלל ביקורות על הפערים בין התייחסות גורמי העירייה לפיילוט והשלכותיו, לבין דבריו הברורים של השר, כי למעשה העירייה נרדמה בשמירה.
רני אלוש פעיל חברתי מסר ל"אורנה חושפת": "חוק התכנון והבניה, להבנתי מהותו חד משמעית:
למתן ולרסן את זכות הקניין של הפרט והעדפה מוחלטת של תכנון לרווחת הציבור מבחינת התנועה, התשתיות, השטחים פתוחים והפנאי.
חד משמעית וללא עוררין, קדימות טובת הציבור על הפרט והיזם היא מהות חוק התכנון בעולם ובישראל. לדוגמא, אם כל המגרשים היו נמכרים, ולא היה מי שיסדיר את טובת הציבור, לא היה מופקע מבעלי המגרשים השטח לכביש, לבית ספר, לגן ציבורי או חלילה לחוף הים הפתוח.
אך לעומת זאת בנתניה, בעשרים השנים האחרונות, קורה לכאורה באופן שיטתי בדיוק ההיפך:
זכות היזם קודמות לכל והרשות המקומית משרתת את צרכיו בעיקר אם לא רק,
אין כאן שני צדדים שמרוויחים, טובת היזם ומתן חופש מוחלט ליכולת שלו למקסם את ה"זכויות" המותרות (והלא מותרות…), הן לכאורה על חשבון הציבור ובהתעלם מצרכיו וזאת מבחינת תנועה, חניה, תשתיות, חוף ים פנוי, שטחים פתוחים, עצים צל ופנאי.
למה הדבר דומה? תארו לכם שיזם היה קובע שבכביש מול ביתו מותר לנסוע 200 קמ"ש, והיזם בבניין ליד היה קובע שמותר לנסוע מול ביתו 20 קמ"ש, וכך הלאה, ולכולם ברור שהכביש היה הופך לכאוס תחבורתי ופקק ענק בשל חוסר האחידות ביישום חוק התנועה בכביש….וזה כמובן בדיוק מה שקורה בנתניה…
כך קרה שהנתיב הציבורי "הפתיע" את הרשויות בנתניה שגילו לפתע שיש מושג כזה שנקרא "ציבור" ו"ציבורי" המוכתב להם מלמעלה, אך נתניה זה נתניה וקורה גם שנתיב יציאה מפולג מתועדף על פני שאר בני הארץ שיורדים ממחלף נתניה מרכז ואינשטיין. והכאוס לא אחר לבוא ורק חידד לדעתי את מה שקרה כאן ואת "חוסר התכנון" והבניה, במשך 20 שנה."
סגן ראש העיר, הממונה על התחבורה, התשתיות וההנדסה בעיריית נתניה, אליו הופנו עיקרי דברי השר סמורטיץ, מסר בתגובה כי לא נעשו פניות להיערכות מוקדמת עבור נתיב פלוס ממשרד התחבורה, וכי העירייה והוא למדו על הפיילוט רק שבוע לפני שנכנס לביצוע. עוד הוסיף דלל כי הפניה היחידה של המשרד בטרם תחילת הפיילוט, נעשתה לפני כשבועיים ונגעה להקצאת חניונים, פניה שהובילה מיידית לשיתוף פעולה וסיור משותף לבחינת שטחים מתאימים. על סגירת מחלף איינשטין ע"י ניידות פיקוח, ושימוש בפקחים להפרעה בסדרי התנועה ענה דלל כי ההנחיה לסגירת הכניסה מהמחלף לא יצאה ממשרדו.
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: