אם לא די בזיהום האוויר, העצבים המרוטים, והאיחורים לעבודה של תושבי נתניה מידי בוקר כתוצאה מפקקי הענק ברחבי העיר. העמידה בפקק המתארך פוגעת ישירות בכיס התושבים ומוערכת בנזק כספי חודשי של 1,400 שקל לכל בית אב בו שני בני הזוג עובדים; ההצעה לסדר של חבר המועצה אבי סלמה מציגה את הנזק הכספי לתושבי העיר ולקופת המדינה בעקבות פיילוט נתיב פלוס.
מאז החל פיילוט התחבורה נתיב+2 בהובלת שר התחבורה בצלאל סמורטיץ, בו בוטל נתיב הנסיעה הרביעי אשר שימש לנת"צ, הפיכתו לשול, ומתוך שלושת נתיבי הנסיעה הנותרים, הוקצה נתיב אחד עבור נת"צ ורכבי קארפול, מהלך שהותיר לכלל כלי הרכב שני נתיבי נסיעה בלבד. תושבי נתניה מדווחים על תוספת זמן נסיעה לעבודה, אם בתוך נתניה ואם מחוץ לנתניה, של 40-50 דקות.
נסיעה מצפון העיר לאזה"ת פולג ארכה לפני תחילת הפיילוט בין 15-20 דקות, ולאחר תחילת הפיילוט תושבים מדווחים על 60-65 דקות נסיעה.
עיקר הפגיעה בזמני הנסיעה מאז הוחל הפיילוט על כביש החוף, מתרחש בפנים העיר וזמן היציאה מהשכונות אל כביש 2.
גם בדרום העיר, זמן הנסיעה מפנים שכונת פולג-עיר ימים אל צומת פולג הוכפל, ועומד היום על 25-40 דקות.
בהיעדר נתיבי תחבורה ציבורית בכבישים הפנימיים של נתניה, כלל כלי הרכב, ובניהם האוטובוסים, מוניות השירות, ורכבי קארפול, נדרשים לבלות בפקקים וזמני הנסיעה של התחבורה הציבורית והרכבים השיתופיים הוכפלו אף הם. כך שלמעשה, לא משנה באיזה כלי תחבורה בוחרים להגיע לעבודה.
הסובלים העיקריים מפיילוט התחבורה הבין עירוני, הם תושבי נתניה העובדים בנתניה, להם ילדים במסגרות החינוך. וזאת משום שהן גני הילדים והן בתי הספר, פותחים שעריהם רק מהשעה 07:30. נתון שלא מאפשר להורים הנוהגים יציאה מוקדמת יותר מהבית שתאפשר את הגעתם לעבודה בזמן.
לחיסור של חצי שעת עבודה מידי יום, הנגרם מעמידה ממושכת בפקק, יש השלכה ישירה של נזק כספי עבור ציבור הנהגים בעיר, ומוערך בכ- 700 ש"ח לחודש עבור כל תושב נתניה שיוצא לעבודה, ולבית אב בו שני בני הזוג עובדים, מגיע הנזק הכספי הישיר מאובדן הכנסה של חצי שעה, והוצאות דלק עבור חצי שעת נסיעה בפקק, לכ 1,400 ש"ח בחודש.
חבר המועצה אבי סלמה, כלכלן במקצועו, עיבד את הנתונים הכספיים ומצא כי מידי יום כלל תושבי נתניה העובדים ( 135,000 תושבים), ניזוקים כספית מידי יום מאז הוחל הפיילוט בסכום מצטבר של למעלה מ 4 מיליון ש"ח. ובאם יימשך הפיילוט לחודש עבודה מלא ( 22 ימי עבודה). יעמוד הנזק הכספי הישיר עבור כלל תושבי העיר על כ- 95 מיליון ש"ח, לכל חודש.
בעקבות נתוני הנזקים הכספיים הישירים בכיסי התושבים, ובקופת המדינה בעקבות פיילוט התחבורה, יגיש חבר המועצה בישיבת מועצת העיר הקרובה, הצעה לסדר, בה יבקש פניה דחופה אל שר התחבורה וראש הממשלה, להחזיר את הנתיב הרביעי בכביש אותו הפך משרד התחבורה לשול, כנתיב שישמש את התחבורה הציבורית ונוסעי הקארפול. כך שיוחזרו לשימוש כלל כלי הרכב 3 נתיבי נסיעה, במקום שני הנתיבים בלבד שיש מאז התחלת הפיילוט.
על ההצעה לסדר, סיפר סלמה ל"אורנה חושפת": "אחד הנושאים שברצוני להביא לסדר יומה של המועצה הקרובה הוא הנושא הנ"ל, כאשר כתושב צפון העיר הפגיעה באיכות חיי התושבים אי בלתי מידתית ובלתי ראויה. כאשר הפתרון הוא שתי נקודות עיקריות: החזרת הנתיב הרביעי על חשבון השול המערבי. כך שיהיה כפי שהיה עד השינוי 3 נתיבים רגילים ועוד נתיב נת"צ 2+, ובחינת העברת הנת"צ לצד השמאלי המזרחי ביותר כדי להקל על ההשתלבות של תושבי העיר."
על הנזק הכספי הישיר לתושבי נתניה והכנסות המדינה סיפר "עוד לפני ההשפעה על איכות חיינו חשוב להבין את העלויות הישירות והעקיפות המושתות על תושבי העיר וקופת המדינה.
הנחות יסוד: ההנחה הפשוטה מתוך ניסיון אישי, שיח עם תושבים, ומדגם מייצג ברשתות החברתיות, בין אם הנסיעה היא בנתיב התחבורה 2+, או בנתיבים הרגלים העיכוב בזמני ההגעה למקומות העבודה עומד על לפחות 45 דקות. בנוסף העיכוב על כביש החוף גורם גם לפקקים בתוך העיר כך שגם המועסקים בתוך העיר נכנסים לעיכוב של לפחות 20 דק'.
לכן הנחת היסודי הינה כי העיכוב הינו של חצי שעה. אחוז האבטלה האפסי בנתניה, אם ניקח את תושבי העיר בגיל העבודה (21-63) נגיע ל- 134 א' איש (נתון מתוך האתר העירוני). שכר העבודה הממוצע המינמלי ביותר עומד על 40 ₪ (על אף שהשכר הממוצע לשעה עומד על 62 ₪ עפ"י נתונים המובאים במראה מקום 2). עלות דלק לחצי שעה נוספת של נסיעה / עמידה לרכב ממוצע מגיעה לכדי 12 ₪. הפריון לשעת עבודה בישראל הינו 42$ לשעה. מס ממוצע לעובד /עצמאי – מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות עומד על 30%. ומס חברות עומד על 23%."
סלמה: "אובדן ההכנסה לתושבי נתניה ברמה יומית עומד על 2.7 מליון ש"ח ( חצי שעה כפול 40 ₪ לשעה כפול 134,000 תושבים). כאשר ברמה החודשית אנחנו מגיעים ל- 59 מיליון ₪ של אבדן הכנסה, ובחישוב שנתי כ – 700 מיליון שח
ההוצאה ישירה של תושבי העיר בגין דלק על תוספת זמן העמידה בפקק: 12 ₪ ליום * 22 ימים בחודש * 12 חודשים * 134 אלף תושבים = 424 מיליון ₪
בהיבט של פריון למשק מדובר על נזק עצום- של 2.6 מיליארד ש"ח בשנה! ( 42 דולר לשעת עבודה שהם 147 ₪ – מחצית שעה שווה = 73.5 ₪ ליום. * 22 ימים בחודש * 12 חודשים * 134 אלף תושבים = 2.6 מיליארד ₪ בשנה!!!!!
הפגיעה בקופת המדינה, מתוך הפריון שאינו מגיע לכדי ביטוי עומד על כ- 600 מיליון ש"ח ( 2.6 מיליארד כפול 23% מס חברות). המס השולי לעובד / עצמאי – 30% מתוך 700 מיליון אובדן הכנסה כ– 210 מיליון ₪
כלומר הנזק הכולל למדינה בהנחות יסוד שמרניות עומד על מעל ל- 800 מיליון ₪.
ואני שואל את קברניטי המדינה ובייחוד את השר סמוטריץ, האם בעת הזו נכון למדינה לאבד מאות מיליוני שקלים מהכנסותיה מעבודה ופריון?"
כאמור, את ההצעה לסדר יגיש חבר המועצה אבי סלמה בישיבת המועצה הקרובה. ניתן רק להמתין לראות האם הפגיעה הכספית הישירה בתושבים המוצגת בנתונים, תזרז את מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה לבחינה מחודשת של הפיילוט.
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: