פיילוט הקארפול שהחל הבוקר ביוזמת משרד התחבורה, הציף את בעיית תשתיות התחבורה הדלות בנתניה ביחס לבניה המאסיבית של שכונות רבי הקומות, וכבר בשעות הבוקר המוקדמות מצאו עצמם תושבי נתניה נצורים בפקקי ענק בכל רחבי העיר; הממונה על התחבורה בעשור האחרון, סגן ראש העיר אלי דלל: "אנו דורשים ממשרד התחבורה להחזיר את המצב לקדמותו"
הפיילוט התחבורתי שהשיק הבוקר משרד התחבורה בכביש מס' 2, בו בוטל נתיב התחבורה הרביעי אשר שימש כנתיב לתחבורה ציבורית והפיכתו לשול. ומשלושת נתיבי הנסיעה שנותרו, סומן נתיב אחד עבור תחבורה ציבורית ועבור רכבים עם שלושה נוסעים לפחות, הותיר בכביש 2 נתיבים בלבד עבור רכבים עם נהג בודד. הפיילוט עפ"י משרד התחבורה, בא לעודד את הנהגים לנסיעה משותפת ולשימוש מוגבר התחבורה הציבורית, אך במקביל לא נעשה אף שינוי בתדירות הרכבות והאוטובוסים, יתרה מכך, גם נהגי האוטובוסים מצאו עצמם מזדחלים בפקקי הענק שנוצרו בעיר.
כבר בשעות הבוקר המוקדמות השפיעה התנועה בכביש החוף על כל חלקי העיר, ועוד לפני השעה 07:00 כל עורקי התחבורה של העיר הפכו לפקק תנועה ענק, החל ממחלף איינשטיין בצפון, אליו הופנו נהגים שהשתמשו בוויז, למעבר בתוך נתניה כתחליף נסיעה בכביש החוף, דרך רחובות ריינס, ווייצמן. ועד דרך בן גוריון ומחלף פולג בדרום.
מתזמוני הנסיעה של תושבי נתניה, עולה הבוקר עליה משמעותית בזמני הנסיעה ליעדים מדרום לנתניה לנהגים בודדים ברכב-
שלי פרידמן ארביב נסעה הבוקר מקרית השרון לשפיים ב- 50 דקות לעומת 30 דקות לפני הפיילוט
אורי דניאל תזמנה 40 דקות מאגמים לגבעתיים לעומת 24 דקות לפני הפיילוט.
קטיה כץ יצאה בשעה 06:30 ותזמנה 40 דקות נסיעה משכונת האירוסים לאונ' בר אילן, לעומת 25-30 דקות לפני הפיילוט.
נופר אברמוב תזמנה 60 דקות נסיעה מקרית נורדאו להרצליה, לעומת 40 דקות לפני הפיילוט.
אמיר לוי בחר לנסוע הבוקר הקארפול, אך על אף שנהנה לנסוע בנתיב המהיר, היציאה מפולג עד לוינגייט ארכה לאמיר וחבריו לנסיעה 25 דקות: "עם כמה שנהנינו מהזכות לנסוע בנתיב המיוחד, זה לא משתלם בגלל העומס החריג ביציאה מהשכונה."
אייל קרן בחר הבוקר להשאיר את הרכב בבית, ולהשתמש בתחבורה הציבורית ותזמן 40 דקות מבית גולדמיץ לצומת הסירה בהרצליה פיתוח, מתוכם 20 דקות הזדחל האוטובוס מבית גולדמיץ ועד לצומת פולג. "למי שיש אפשרות להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית ובכל זאת לקח רכב היום, היה זוועה." אייל הוסיף וקרא לתושבים לבחור בתחבורה הציבורית.
שכונות הסובלות מתשתיות תחבורה ירודות ביחס למספר המשתמשים בדרך, הוצפו ברכבים עומדים תוך דקות. בניהם שכונת דורה הסובלת מזה שנים מעומסי תנועה כבדים בשעות הבוקר, בשל ריבוי בתי ספר ותיכונים בשטח השכונה הקטן, המביא עימו מאות כלי רכב אל תוך השכונה. הבוקר בנוסף לעומסי התנועה הכבדים בשכונה, מאות כלי רכב נוספים ניסו לפלס דרכם דרך השכונה אל כביש החוף דרך השדות, והפכו את התנועה בכביש לבלתי אפשרית שעות ארוכות.
אניטה אלגריסי משכונת דורה כתבה: "הזוי שלהוציא את הילדים מדורה לבית הספר לוקחת מעל חצי שעה ואז לחזור הביתה 40 דקות. מה שאמורה להיות נסיעה של 7 דקות."
אליס בוארון אף היא תושבת דורה, כתבה: "שכונה קטנה עם כל כך הרבה פקקים, כל כך הרבה בתי ספר חיצוניים, והסעות. אנשים חותכים דרך השדות כדי לקצר יציאה מהשכונה והחזרה לשכונה הפכה לסיוט עבור התושבים שגרים פה. שלא נדבר על האיחורים של הילדים לבתי ספר. לא נורמלי שבשכונה כזו קטנה יש 6 בתי ספר כאלה גדולים וזה בנוסף לגנים ובתי ספר הפרטים של הרב תורג'מן על הציר של הכביש הראשי, שעצירת נהגי ההסעות שם תוקעות את התנועה. מישהו חייב לעשות סדר בכל הבלאגן שנוצר פה כל בוקר בשכונת דורה."
לתושבי צפון העיר לקח הבוקר שעה שלמה של נסיעה אל אזה"ת הדרומי, וכחצי שעה להגיע מצפון העיר לאזה"ת הצפוני- מרחק של כ 3 ק"מ. לינור חן מצפון העיר אף היא התקשתה הבוקר בכבישים: "לקח לי להגיע הבוקר מרחוב אורגד לביה"ס נעמי שמר חצי שעה!! נסיעה שלוקחת בדרך כלל 10 דקות. ואחכ להגיע אל שד' בינימין עוד חצי שעה! לא ייאמן."
אביבית דיין גם היא תושבת צפון העיר: "נסיעה מריינס לאיזהת שהייתה לוקחת לי 7 דק הפכה ל22 דקות. מטורף."
בדרום העיר, פקקי התנועה החלו בסמוך לבית גולדמיץ בדרך בן גוריון, ונסיעה אל צומת פולג ארכה הבוקר למעלה מעשרים דקות. גם בשכונת רמת פולג-עיר ימים, הסובלת מתשתיות תחבורה דלות ביחס למגדלי המגורים ועשרות אלפי רכבי התושבים, השפיע הפיילוט בכביש החוף על צירי התנועה בשכונה כבר בשעות הבוקר המוקדמות, ותוזמנו זמני יציאה מהשכונה לצומת ב 20-30 דקות.
זוהר אלטמן ראביד, פעילה חברתית, ממובילי המאבק נגד בניית בתי המלון בחוף פולג, ותושבת השכונה הטיחה הבוקר ביקורת על היעדר תכנון תשתיות תחבורה ביחס לתכניות הבניה הקיימות והעתידות להתאכלס: "הטיפול של עיריית נתניה במשבר התחבורה דומה לטיפול ממשלות המערב במשבר האקלים. אין טיפול עד שמגיעים לנקודת האל חזור. סיפור הנתיב החדש הוא לא הסיבה לפקקים, אלא טריגר קטן שנותן לנו הצצה למה שיקרה פה כשהפרויקטים המתוכננים של אלפי יחידות "מלונאות" בחוף פולג והמרינה המתוכננת יצאו לפועל. צריך לראות במה שקרה היום בבוקר קריאת השקמה. עוד לא מאוחר. ראש העיר יכולה להתעשת ו"להקפיא מצב" עד לפתרון אמתי. אף יזם לא יוכל להאשים אותה."
אלי בר, תושב פולג- עיר ימים, התריע אף הוא על עומסי התנועה הנוספים הצפויים, לאחר אכלוס פרויקטים בשכונה: "הפקק הזה עוד לפני המלונאות. בעוד פחות מחצי שנה יתווספו לעיר ימים לאכלוס 800 יח'ד"
בדרום נתניה צפויות להתווסף בשנים הקרובות אלפי יחידות דיור (פרויקט פינוי בינוי הגדול בקרית נורדאו ובניינים רבי קומות נוספים בעיר ימים), זאת בנוסף לאלפי יחידות דיור הנבנות בפרויקטים של פינוי בינוי במרכז העיר, למעלה מ 4,000 יחידות דיור המתוכננות להיבנות בעין התכלת שבצפון העיר וכ 10,000 יחידות דיור הצפויות להיבנות במזרח העיר ( לנטוס, הבננה וקרית השרון). יחד עם תכנית בניית בתי המלון בפולג, ושכונת המגורים המתוכננת על אדמת אתר הפסולת, צפויים להתווסף לעיר עשרות אלפי יחידות דיור, ואתם עשרות אלפי רכבים נוספים, שיעשו דרכם בעורקי התחבורה הפנימיים של העיר.
יהיה הרבה יותר גרוע לפני שישתפר- עפ"י תכניות משרד התחבורה, כביש 2 צפוי לעבור בקרוב הרחבת נתיבים, ולהגיע לרוחב עשרה נתיבי נסיעה, במכרז על פרויקט הרחבת כביש החוף זכתה חברת "נתיבי איילון", והתכנית נמצאת בעיצומן של הפקעות קרקעות ולקראת תחילת עבודה. בכיר במשרד התחבורה מסר ל"אורנה חושפת", כי הרחבת הכביש צפויה להסתיים תוך 5 שנים, וכי במהלך העבודות יחסם לטובת העבודות לפחות נתיב תנועה אחד בכביש.
סגן ראש העיר, הממונה על התחבורה, ההנדסה והתשתיות בעשור האחרון, אלי דלל, התייחס להשפעת פיילוט הקארפול על התחבורה בעיר, ומסר בתגובה: "אנו דורשים ממשרד התחבורה להחזיר את המצב לקדמותו לאלתר ולבטל את הנתיב החדש." דלל אף הוסיף מספר דרישות של עיריית נתניה ממשרד התחבורה, שרק לאחר יישומם תסכים עיריית נתניה לדון על הפיילוט:
– פתיחת נתיב הנת"צ ברמפת פולג לכל כלי הרכב.
– שינויים ברמפות מחלף השלום של שני נתיבי נת"צ לכוון ת"א וגם לכוון חיפה, כולל על הגשר עצמו.
– הקמת חניוני חנה וסע עם סה"כ 2,500 מקומות חניה, ומהם שאטלים לכוון ת"א והרצליה.
– הקמת מגרש חניה לאורך מסילת הרכבת בכדי לאפשר נסיעה נוחה יותר ברכבת.
– הגברת תדירות התחבורה הציבורית לרכבת ושאטלים לרכבת ממקומות בהם אין תחבורה ציבורית.
– סלילת שביל אופניים מקרית נורדאו לאזה"ת ספיר, והזזת צומת טמפו מזרחה.
– אירגון מחדש בתחבורה הציבורית.
כאמור, לדברי דלל, רק לאחר קיום כל התנאים והדרישות תסכים עיריית נתניה לדון בפיילוט נתיב+2 .
מה דעתכם? כתבו לנו כאן: